Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Furia este o emoție puternică care apare ca răspuns la stimuli. Împreună cu ea, trăim adesea stres. Toată lumea se enervează uneori, dar lucrurile pot scăpa de sub control. Care sunt tipurile de furie și cum să o controlăm?
Foto: Unsplash

2. Cum reacționează corpul la furie

Când o persoană este supărată, în corpul său au loc o serie de procese biologice. Acestea pot include:

  • creșterea presiunii;
  • creșterea tensiunii musculare;
  • creșterea hormonilor de stres (adrenalină și norepinefrină);
  • o creștere a temperaturii corpului.

Furia poate fi exprimată verbal (oamenii trec la țipete și insulte reciproce) și non-verbal (încruntat, pumni). Acest lucru poate duce la lupte și răni pentru tine și pentru ceilalți.

3. Care sunt tipurile de furie

Psihologii disting trei tipuri principale de furie.

  • Pasiv-agresiv . O persoană încearcă să facă față mâniei prin suprimare, dar nu reușește și, ca urmare, furia pătrunde în exterior într-un mod voalat - prin acțiuni sau cuvinte care par inofensive, dar de fapt pot răni mai mult decât țipete.
  • Asertiv . Când este folosit corect, este cel mai sănătos mod de a exprima furia, deoarece persoana își exprimă furia calm și direct. Dacă interlocutorul-iritant este capabil să asculte și să-și explice comportamentul în același mod, atunci conflictul poate fi rezolvat fără agresiune.
  • Agresiv . Cel mai periculos tip, deoarece adesea se dezvoltă într-o luptă. Participanții se pot răni unul pe altul emoțional și fizic.

Cum funcționează în practică? Imaginează-ți o situație: doi prieteni, Vlad și Artem, închiriază împreună un apartament. Vlad s-a săturat de faptul că Artyom tot uită să spele vasele după el. Iată cum își poate exprima furia în moduri diferite.

Pasiv-agresiv . „Știi, am observat că nu îți speli vasele tot timpul. Poate din cauza dezordinei tale, fata te-a părăsit.”

Agresiv . Vlad aruncă o farfurie la picioarele lui Artyom și strigă: „O să începi vreodată să speli vasele după ce mănânci?! Leneșule!"

Asertiv . „Hai să discutăm despre o problemă. Nu-mi place că nu îți speli vasele. Mă enervează, dar din respect pentru tine, le-am spălat eu după tine de câteva ori. Te rog să începi să o faci singur.”

4. Controlul furiei

Este imperativ să găsiți modalități de a face față mâniei fără a o suprima sau a deveni pasiv-agresiv. Furia poate fi dezastruoasă, așa că este important să o ții sub control. Pentru a face acest lucru, ar trebui să urmați aceste reguli:

  • Determinați motivul . De multe ori nu este atât de evident. De exemplu, s-ar putea să vă simțiți supărat din cauza fricii de a fi singur sau pentru că actul persoanei v-a amintit de un eveniment traumatizant.
  • Luați-o ușor . Puteți folosi una dintre tehnici pentru a vă relaxa rapid. Toate sunt potrivite și pentru a reduce presiunea emoțiilor.
  • Faceți exerciții . Sunt benefice nu numai pentru organism, ci și pentru sănătatea mintală. Emoțiile puternice precum furia pot fi transformate în combustibil pentru a alerga câțiva kilometri sau pentru a marca cel mai bun gol din viața ta.
  • Eliberați-vă emoțiile . Nu poți suprima furia. Acest lucru va avea un efect cumulativ care nu va face decât să vă agraveze starea pe termen lung. Este important să treci peste emoțiile tale și să le dai drumul.

Dacă simțiți că nu vă puteți controla furia pe cont propriu sau dacă aceasta devine din ce în ce mai frecventă, consultați un psihoterapeut. El vă va ajuta să identificați cauza și vă va sugera instrumentele potrivite de gestionare a furiei.

REACȚIA DUMNEAVOASTRĂ?


Ați putea dori, de asemenea

Comentarii

https://1doi3.ro/assets/images/user-avatar-s.jpg

0 comentarii

Scrie primul comentariu!

Conversații pe Facebook